Najczęstsze błędy podczas malowania jachtów – czego unikać?

04-04-2025

Najczęstsze błędy podczas malowania jachtów – czego unikać?

Malowanie jachtu to nie tylko kwestia estetyki, ale również ochrony kadłuba przed działaniem wody, promieni UV i osadów biologicznych. Niestety, wiele osób popełnia błędy, które mogą skutkować złym wyglądem powłoki, jej słabą trwałością i problemami eksploatacyjnymi. Oto najczęstsze pułapki, w które wpadają żeglarze podczas malowania jachtów.

1. Niewłaściwe warunki otoczenia – temperatura i wilgotność

Farby jachtowe wymagają odpowiednich warunków do schnięcia. Jeśli:
❌ Temperatura jest zbyt niska – farba schnie wolniej, może nie utwardzić się prawidłowo.
❌ Wilgotność jest za wysoka – powłoka może wchłonąć wilgoć, co spowoduje długie schnięcie, przyklejanie się kurzu i zabrudzeń.

Rada: Przed malowaniem sprawdź prognozę pogody! Optymalne warunki to temperatura 10–25°C i wilgotność poniżej 70%. Jeśli malujesz w warunkach poniżej 15°C lub temperatura podczas czasu schnięcia (zazwyczaj 12h) spadła, a w nocy potrafi być naprawdę zimno — nie panikuj, poczekaj — czas schnięcia w takich przypadkach może wydłużyć się nawet sześciokrotnie (x6).

2. Źle przygotowane podłoże

Nieprawidłowe przygotowanie kadłuba to jeden z najczęstszych błędów. Jeśli powierzchnia nie jest odpowiednio oczyszczona, zeszlifowana i odtłuszczona, nowa powłoka nie będzie trzymać się tak, jak powinna. Dodatkowo:
❌ Pęknięcia w laminacie będą widoczne po pomalowaniu.
❌ Stare warstwy farby mogą powodować nierówności i złe przyleganie nowej warstwy.

Rada: Przed malowaniem usuń stare powłoki, zeszlifuj powierzchnię i odtłuść ją odpowiednim preparatem. Wszystkie pęknięcia czy ślady osmozy należy wykorytować i wypełnić szpachlą epoksydową. Zastosuj podkład epoksydowy, który odizoluje stare powłoki.

3. Nieodpowiednie rozcieńczalniki

Często zdarza się, że ktoś zapomina kupić odpowiedni rozcieńczalnik i używa tego, co akurat ma w garażu. Niestety, to może:
❌ Sprawić, że farba nie wyschnie prawidłowo.
❌ Obniżyć połysk i jakość powłoki.
❌ Zmienić właściwości mechaniczne farby.

Rada: Używaj tylko dedykowanych rozcieńczalników zgodnych z zaleceniami producenta farby. Pamiętaj, że rozcieńczalnik można również użyć do mycia narzędzi, więc jego duże opakowanie na pewno się nie zmarnuje.

4. Zbyt gęsta farba

Podczas malowania może okazać się, że farba jest za gęsta, a malujący nie ma pod ręką właściwego rozcieńczalnika. Wtedy często:
❌ Wlewa pierwszy lepszy rozpuszczalnik, co zmienia skład chemiczny farby.
❌ Pracuje gęstą farbą, co skutkuje smugami i nierówną powierzchnią.

Rada: Zawsze miej pod ręką odpowiedni rozcieńczalnik i sprawdzaj, czy farba ma właściwą konsystencję przed rozpoczęciem pracy.

Podsumowanie

Malowanie jachtu to proces wymagający precyzji i dbałości o szczegóły. Jeśli zadbasz o odpowiednie warunki otoczenia, dobrze przygotujesz powierzchnię i użyjesz właściwych produktów, unikniesz problemów z przyczepnością, wyglądem i trwałością powłoki. Lepiej poświęcić trochę więcej czasu na przygotowania niż później zmagać się z poprawkami!

Masz pytania? Wpadnij do RAKSA – Centrum Wyposażenia Jachtowego, gdzie doradzimy Ci, jakie farby, podkłady i akcesoria sprawdzą się najlepiej! ⚓