Wszystko o farbach antyporostowych. Porady szkutnicze.

03-02-2018

Farby antyporostowe (nazywane również farbami przeciwporostowymi, antyfulingami z ang. antifouling) służą do ochrony kadłuba przed porastaniem glonami i muszlami. Dodatkowo pełnią również funkcje zabezpieczające przed działaniem wody i atmosfery morskiej.

Farby antyporostowe wybieramy w zależności od typu łodzi jaką posiadamy oraz materiał z jakiego jest wykonana. Duże znaczenie ma także prędkość z jaką łódź się porusza, ponieważ antyfulingi dzielimy na miękkie do prędkości do 40 węzłów (ok. 75 km/h) i twarde do prędkości od 30 do 100 węzłów (czyli do ok. 180 km/h). Pamiętajmy o tym, że farby antyporostowe są samopolerujące działają na zasadzie wypłukiwania mikro warstwy, więc jeśli zastosujemy twardy antifouling do bardzo wolnego jachtu może się okazać, że efekt będzie niezadowalający. Oprócz standardowych farb przeciwporostowych zawierających tlenki miedzi na rynku występują również ekologiczne rozwiązania. Farba antyporostowa SEAGUARD firmy Sea-Line nie zawiera żadnych substancji aktywnych, czyli toksycznych biocydów. Jest znacznie bardziej przyjazna środowisku, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku zamkniętych akwenów (na przykład jeziora).

 

 

W naszej ofercie znajdą Państwo pełny asortyment dwóch znakomitych producentów:

 


Czy wszystkie łodzie powinny być zabezpieczane farbą przeciwporostową ?

Nie. Jednostki, które nie spędzają całego sezonu w wodzie, również te pływające 2~3 tygodnie, a następnie ponownie slipowane, nie wymagają zabezpieczenia antifoulingiem. Aby farba antyporostowa zawierająca tlenki miedzi była skuteczna i efektywna po wodowaniu powinna być stale w wodzie. Kilkutygodniowe postoje na lądzie powodują utratę parametrów ochronnych antifoulingu.

Czy mogę pomalować łódź farbą antyporostową na jesień po wyciągnięciu łodzi z wody ?

Nie. Aby farba antyporostowa zawierająca tlenki miedzi była skuteczna i efektywna łódź musi być stale w wodzie. Nie wolno dopuścić do utlenienia się farby, więc należy łódź zwodować w ciągu kilku dni od malowania.

Czy raz nałożony antifouling wystarczy na wiele lat ?

Nie. Producenci dokładnie określają czas działania farby najczęściej jeden sezon. Po za tym łódź wyciągamy na zimę z wody, a jak już nam wiadomo te farby źle znoszą dłuższy ponad kilkutygodzniowy kontakt z powietrzem. Na rynku występują również środki, które zabezpieczają dno na kilka lat, ale można je stosować tylko na wodach otwartych i dotyczą łodzi, które nie są wyciągane z wody na okres zimowania.

Czy grubość warstwy ma wpływ na czas działania ?

Tak. Zasadnicze znaczenie dla skuteczności działania farby przeciwporostowej przez cały czas trwania sezonu żeglarskiego ma odpowiednia grubość jej warstwy. Prawidłowa warstwa zabezpieczająca przed porastaniem pozwala na stopniowe działanie aktywnych składników farby.
Dla antyfoulingu selfpolishing Sea-Line prawidłową grubość warstwy uzyskamy malując 1 litr farby na powierzchni 8~9 m2. Zalecana jest też odpowiednia ilość warstw : 1-2 warstwy przy odnawianiu powierzchni przeciwporostowej, 2-3 warstwy przy pierwszym malowaniu antifoulingiem.

Czy muszę wiedzieć jaka farba była stosowana wcześniej ?

Nie. Jeśli nie wiemy czym jacht był pokryty wcześniej lub dokonywaliśmy wcześniej napraw żywicami lub szpachlówką warto zastosować podkład epoksydowy, który zwiększy przyczepność i ochronę przed przenikaniem wody do laminatu.

 

Procedura malowania farbami antyporostowymi zalecana przez Sea-Line:

Poniżej linii wody stosujemy farbę przeciwporostową, antyfouling czyli zabezpieczenie przed porastaniem. Antyfouling Sea-Line® jest farbą samopolerującą, przeznaczoną dla jednostek o maksymalnej prędkości 40 węzłów (ok.73km/h). Antyfouling skomponowany na bazie żywic, tlenków miedzi oraz biocydów, podczas pracy uwalnia aktywne składniki nie dopuszczając do porastania jednostki. Dla prawidłowego zabezpieczenia kadłuba powłokę przeciwporostową nakładamy o 5 cm ponad prawdziwą bądź przewidywaną linię wody.

Na wcześniej przygotowaną powierzchnię farbami podkładowymi, oczyszczoną i odtłuszczamy za pomocą zmywacza Cleaner Sea-Line®, nakładamy Antyfouling Sea-Line®. Bardzo dokładnie wymieszany przelewamy do kuwety, w pierwszej kolejności możemy go nałożyć pasem ±20 cm, na miejsca najbardziej narażone, czyli: linia wodna – ze względu na temperaturę i nasłonecznienie tutaj występuje najwięcej porostów; dziób, kil, płetwa sterowa i balastowa – najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne jak przerysowania, stanowią one również krawędź natarcia, przez co szybciej wypłukiwane są części aktywne; miejsca narażone – na porysowanie uszkodzenia, etc. Zabezpieczenie dodatkową warstwą farby tych miejsc, przedłuży prawidłowe działanie całej powłoki przez miejscowe zwiększenie jej grubości. Następnie na całą powierzchnię malujemy równomiernie warstwą antyfoulingu, Grubość ma wpływ na trwałość zabezpieczenia, rozciągnięcie farby na większą powierzchnię niż zalecana przez producenta w karcie technicznej, spowoduje szybszą utratę jej właściwości przeciwporostowych. Nakładając farbę musimy zwrócić szczególną uwagę na: nakładanie warstwy o jednakowej grubości; rygorystyczne przestrzeganie normy zużycia; temperaturę otoczenia i wilgotność powietrza.

Po naniesieniu pierwszej warstwy farby usuwamy odcinające krawędź taśmy lakiernicze, gdyż kolejne warstwy farby będziemy mogli nanieść dopiero po pełnym utwardzeniu powłoki. Czas utwardzenia farby przeciwporostowej Sea Line® wynosi od 5 do 8 godzin, w zależności od temperatury otoczenia, grubości, wilgotności.

W zależności od środowiska oraz potrzeb, gdy jednostka będzie intensywnie eksploatowana przez dłuższy okres, zalecamy aplikować 2 lub 3 warstwy farby.

Jednostkę pomalowaną antyfoulingiem wodujemy po upływie 12 godzinach od nałożenia ostatniej powłoki. Należy jednak pamiętać, że wodowanie nie powinno nastąpić przed pełnym utwardzeniem podkładów epoksydowych czy farb poliuretanowych. Dlatego malowanie antyfoulingiem wykonujemy na samym końcu zaplanowanych prac szkutniczych.

 

Poniżej film instruktażowy firmy SeaJet jak malować farbą antyporostową – POLECAMY: